• Úvod
  • Všetky články
  • Reality
  • Hypotéky
  • Úvery
  • Banky
S&P: Banky dokážu odolať turbulenciám v automobilovom sektore

S&P: Banky dokážu odolať turbulenciám v automobilovom sektore

Budapešť 14. januára (TASR) - Problémy v európskom automobilovom sektore by mohli zasiahnuť ekonomiky v krajinách strednej a východnej Európy (KSVE) a poškodiť kvalitu aktív tamojších bánk. Uviedla to v utorok ratingová agentúra S&P Global. Zároveň ale dodala, že veritelia v regióne sú dostatočne silní na to, aby odolali stresu vo svojich automobilových portfóliách. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Automobilky v celej Európe oznámili zatváranie niektorých závodov a veľké prepúšťanie, keďže zápasia so slabým dopytom, vysokými nákladmi, konkurenciou z Číny a pomalším prechodom na elektrické vozidlá, ako sa očakávalo.

Tento sektor je hlavnou oporou hospodárskeho rastu KSVE a podľa S&P predstavuje 5 až 10 % hrubého domáceho produktu (HDP) regiónu a podieľa sa 5 % na zamestnanosti.

"Aj keď je priama úverová angažovanosť bánk v strednej a východnej Európe voči automobilovému sektoru relatívne nízka, predstavuje približne 3 % až 5 % celkových úverov podnikom, jeho výrazný pokles by mohol zhoršiť ekonomiku regiónu a kvalitu aktív bánk," uvádza sa v správe.

Hoci veľkí výrobcovia automobilov diverzifikovali svoje financovanie z bankových úverov na kapitálové trhy, podľa S&P otrasy v tomto odvetví môžu stále viesť k výrazným dominovým efektom.

Hrozba amerických ciel na dovoz áut z Európy, prísnejšie emisné predpisy v Európskej únii (EÚ) od roku 2025 a intenzívna konkurencia zo strany čínskych výrobcov elektromobilov by mohli predstavovať ďalšie výzvy, uviedla S&P.

"Aj keď by ďalší stres v automobilovom priemysle mohol viesť k dodatočným úverovým stratám, predovšetkým pre jeho potenciálny presah na dodávateľov, veríme, že zisky a kapitál bánk v strednej a východnej Európe sú dostatočne silné na to, aby absorbovali finančný zásah," poznamenala S&P v správe.

Agentúra dodala, že narušenie globálneho obchodu a prechod na elektrické autá by mohli vytvoriť príležitosti pre niektoré krajiny, ako je Maďarsko alebo Srbsko, kde veľké čínske banky aktívne monitorujú investície a príležitosti v regióne.

Maďarsko sa za vlády premiéra Viktora Orbána stalo pre Čínu dôležitým obchodným a investičným partnerom, na rozdiel od niektorých iných krajín EÚ, ktoré uvažujú o znížení závislosti od druhej najväčšej svetovej ekonomiky.

"Čínska ICBC založila banku v Rakúsku v roku 2019 a odtiaľ pôsobí v celej strednej a východnej Európe, podobne ako iné čínske banky s dcérskymi spoločnosťami v regióne," uviedol analytik S&P Cihan Duran a ako príklad uviedol aj Bank of China a China Construction Bank.
Odkaz na zdroj

Najčítanejší

Ako zistím, či mám záznam v registri dlžníkov?
Ako zistím, či mám záznam v registri... Hypotéky
Šéf spoločnosti Salus Populi sa bráni, povolenie Národnej banky Slovenska nepotrebuje
Šéf spoločnosti Salus Populi sa bráni,... Banky
Umenie na budove Národnej banky Slovenska
Umenie na budove Národnej banky Slovenska Banky
USA navrhujú minimálnu globálnu daň pre firmy na úrovni 15 %
USA navrhujú minimálnu globálnu daň pre... Banky
Európe hrozí ďalšie stratené leto. Tieto krajiny patria medzi najohrozenejšie
Európe hrozí ďalšie stratené leto. Tieto... Banky
Fed výrazne zlepšil odhad tohtoročného vývoja ekonomiky, kľúčovú sadzbu nezmenil
Fed výrazne zlepšil odhad tohtoročného... Banky
Briti uvažujú o vlastnej kryptomene. V čom sa má líšiť od bitcoinu?
Briti uvažujú o vlastnej kryptomene. V čom... Banky
Bilancia Fedu môže do konca roka 2022 vzrásť na 9 biliónov dolárov
Bilancia Fedu môže do konca roka 2022... Banky
© 2025 FinSpravy. Všetky práva vyhradené.
Tento web používa k poskytovaniu služieb a analýze návštevnosti súbory cookies. Viac informácií.