• Úvod
  • Všetky články
  • Reality
  • Hypotéky
  • Úvery
  • Banky
Odborník varuje pred kryptopodvodníkmi, pod zámienkou „dobrej investície“ môžu ľudia prísť o všetky svoje úspory

Odborník varuje pred kryptopodvodníkmi, pod zámienkou „dobrej investície“ môžu ľudia prísť o všetky svoje úspory

Podvodníci sa nie raz snažia vylákať od Slovákov peniaze či rovno prístup k ich účtu. Ako povedal šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský, v poslednej dobe vo veľkom pribúdajú krypto alebo investičné podvody.

Zneužité celebrity na reklamu

Jedným z podvodov môže byť napríklad reklama parazitujúca na domácej alebo svetovej celebrite chváliacou sa zbohatnutím vďaka investovaniu.

„Ak na ňu klient klikne a registruje sa, podvodníci ho kontaktujú s ponukou na výhodné investovanie,“ konštatuje Adamovský.

Problémom je, že po tom, ako sa nechá takto oklamať, sám dobrovoľne prevedie svoje peniaze na rôzne krypto burzy, prípadne mu podvodník pomáha zrealizovať „obchod“ cez vzdialený prístup.

„Tieto peniaze však v skutočnosti neprevádza na svoj krypto účet na burze, ale na účet podvodníka,“ vysvetľuje Adamovský.

Ochrana klientov

Napriek tomu, že banka robí maximum na ochranu peňazí svojich klientov, v tomto prípade nemá na ne takmer žiadny dosah.

„Ak aj platbu odchytíme ako podozrivú a klient ju potvrdí vo všetkých krokoch, musíme mu povoliť jej zrealizovanie. Okrem toho je pre nás takmer nemožné rozoznať, či si klient posiela peniaze na svoj krypto účet alebo bol zmanipulovaný,“ vysvetľuje Ján Adamovský.

O závažnosti problému finančných podvodov hovorí aj prieskum Poštovej banky. Až 25 % ľudí uviedlo, že sa oni sami alebo ich blízki stali v minulosti obeťou podvodníkov.

Prístup k citlivým údajom

Obeťami podvodov sú pritom ľudia bez ohľadu na vek a pohlavie, obete finančných podvodov sú aj medzi ľuďmi do 30 rokov. Poštová banka uviedla, že pribúdajú tak podvodné telefonáty, ako aj podvodné komunikácie s cieľom získať prístup k citlivým údajom a peniazom.

Pokiaľ už spotrebiteľ reagoval na podvodnú komunikáciu, je podľa spoločnosti Home Credit najdôležitejšia rýchlosť, teda čo najrýchlejšie kontaktovať poskytovateľa danej služby alebo produktu.

Rýchlosť je kľúčová

„V prípade finančných záležitostí treba teda okamžite kontaktovať danú finančnú inštitúciu a bezpodmienečne sa potom riadiť obdržanými pokynmi. V týchto prípadoch je rýchlosť skutočne kľúčová, pretože v mnohých prípadoch ovplyvňuje samotnú výšku škody spôsobenej podvodníkom,“ radí ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.

Zodpovednosť klienta za platobné transakcie je jasne definovaná v zákonných normách. V prípade, že sa stane obeťou podvodu, pri ktorom klient poruší povinnosti súvisiace s ochranou platobných údajov, je zodpovednosť autorizovaných transakcií plne na strane klienta. V takýchto prípadoch nie je možné podľa Zborovského zo strany finančných inštitúcií preberať za jeho konanie akúkoľvek zodpovednosť.

Odkaz na zdroj

Najčítanejší

Ako zistím, či mám záznam v registri dlžníkov?
Ako zistím, či mám záznam v registri... Hypotéky
Šéf spoločnosti Salus Populi sa bráni, povolenie Národnej banky Slovenska nepotrebuje
Šéf spoločnosti Salus Populi sa bráni,... Banky
Umenie na budove Národnej banky Slovenska
Umenie na budove Národnej banky Slovenska Banky
Európe hrozí ďalšie stratené leto. Tieto krajiny patria medzi najohrozenejšie
Európe hrozí ďalšie stratené leto. Tieto... Banky
USA navrhujú minimálnu globálnu daň pre firmy na úrovni 15 %
USA navrhujú minimálnu globálnu daň pre... Banky
Invalidný dôchodok 2025: Ako ho vybaviť a koľko peňazí dostanete
Invalidný dôchodok 2025: Ako ho vybaviť a... Hypotéky
Fed výrazne zlepšil odhad tohtoročného vývoja ekonomiky, kľúčovú sadzbu nezmenil
Fed výrazne zlepšil odhad tohtoročného... Banky
Bilancia Fedu môže do konca roka 2022 vzrásť na 9 biliónov dolárov
Bilancia Fedu môže do konca roka 2022... Banky
© 2025 FinSpravy. Všetky práva vyhradené.
Tento web používa k poskytovaniu služieb a analýze návštevnosti súbory cookies. Viac informácií.