Elektronizácia žiadosti o presun platobného účtu uľahčí zmenu banky
Bratislava 4. júla (TASR) - Elektronizácia žiadosti o presun účtu uľahčí ľuďom zmenu banky. Od júla tohto roka môžu požiadať o presunutie svojho platobného účtu aj v elektronickom bankovníctve prijímajúcej banky. Tento systém umožňujú v SR aktuálne tri banky, a to Slovenská sporiteľňa, Všeobecná úverová banka a Tatra banka, pričom 365.bank žiadosti zatiaľ len prijíma. V piatok o tom informovala Slovenská banková asociácia (SBA).
„Digitalizácia a elektronizácia bankových procesov mení očakávania aj správanie klientov. Presun platobného účtu tak budú môcť vybaviť vo vybraných bankách rýchlejšie a pohodlnejšie v elektronickej podobe, bez potreby osobnej návštevy pobočky,“ spresnil výkonný riaditeľ SBA Marcel Klimek.
Elektronický presun platobného účtu je možný od 1. júla 2025 v rámci legislatívnej úpravy zákona o platobných službách. Cieľom tejto úpravy je zjednodušenie procesov pre spotrebiteľov aj banky, ktoré si môžu žiadosti a dokumenty vymieňať elektronicky. Okrem elektronickej žiadosti je však naďalej možné využívať aj možnosť presunu platobného účtu priamo v pobočke banky. Pri elektronickej žiadosti sa zároveň podľa SBA uznáva aj takzvane zmluvne dohodnutý elektronický podpis, ktorí už ľudia bežne používajú pri elektronickej komunikácii s bankou, uzatváraní zmlúv na diaľku alebo iných právnych úkonoch v rámci elektronického bankovníctva.
Zákon prináša tiež zmenu v podobe zefektívnenia procesov medzi prijímajúcou bankou a inkasantmi či platiteľmi. Klient banky si totiž priamo pri podaní žiadosti o presun platobného účtu splnomocní prijímajúcu banku nielen na informovanie inkasantov a platiteľov, ale aj na doplnenie dôležitých údajov o inkase a inkasantovi za neho.
„Prijímajúca banka tak vie efektívnejšie a rýchlejšie oznámiť nové číslo klienta jeho inkasantom. Táto úprava zrýchľuje informovanie inkasantov, znižuje riziko nezrealizovaných inkás a minimalizuje počet reklamácií. Výhodou je rýchlejší a spoľahlivejší proces ako pre klienta, tak aj pre prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb. Poskytuje taktiež priestor na elektronické zasielanie informácií bankami priamo inkasantom a platiteľom,“ dodala SBA.